Tuesday, January 18, 2011

PTPTN dah ubah konsep pinjaman.



Korang tau tak, pihak PTPTN da kuarangkan sikit beban para peminjam PTPTN sebab diorang da turunkan faedah dari 3% kepada 1%...Shino rase lega cikit sebab jumlah pinjaman yang shino kena bayar, berkurang la sikit kan...terima kasih kepada pihak PTPTN sebab sanggup wat research dan putuskan perkara ni...

Untuk pengetahuan korang, konsep yang PTPTN guna dulu adalah konsep riba...tapi konsep yang baru diperkenalkan ni iaitu konsep Ujrah, telah dipersetujui oleh sekumpulan ulama Malaysia...tp konsep ini masih lagi tidak boleh diterima di peringkat antarabangsa...

Sila rujuk http://zaharuddin.net untuk mengetahui dengan lebih lanjut pasal konsep Ujrah ni da bagaimana cara pengiraannya...

Jika korang bace artikel ni plak http://www.al-fikrah.net, ade cakap pasal Ujrah yang PTPTN wat sekarang, ade helahnya...

Bagi shino sendiri la, bila PTPTN dah turunkan caj tu, dah kire lega dah...lagipun, ade ulama yang menyokong konsep Ujrah PTPTN ni...

p/s : leh la simpan duit lebih wat kawin ni...

6 comments:

Ayeem Jemain said...

takmo komen, aku tajaan mara. haha

Shino said...

dem..ko spttnye belanje ak KFC tiap2 bln...ahaha...

NARDtheNERD said...

yeahhh.
mari tukar jadi 1% jommmm.
:))

Robot | Sakti said...

kumpul duit, kawen-kawen lah.

tahap wajib dah mu ni.
hahaha

misz sheyla said...

huwaaaa....dpt ujrah ni tapi xwat coz die nk potongan gaji..nk wat surat permohonan ke 1% tapi xmo wat potongan gaji

Shino said...

nardthenerd: jom ramai2...tp sbnrnye, 1% tu helah depa jah...

robot: hahaha...sabo bang...kn slow2...gaji kawe x maha sgt...

misz: klu cmtu, ok kt...ehehe...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...